4 هفته با Galaxy S III

Samsung Galaxy S III

Samsung Galaxy S III

احتمالا تا به امروز در مورد تلفن Galaxy S III سامسونگ بسیار شنیده‌اید اما در این مقاله قصد داریم نسل سوم Galaxy S را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار داده و آن را بررسی کنیم. به مدت 4 هفته من گوشی GS3 را مورد آزمایش و بررسی قرار دادم. نسخه ی blue T-Mobile بیش از یک ماه همراه و همدم من بود. در این بین گوگل در کنفرانس Google I/O اندروید 4.1 (Jelly Bean) و  Galaxy Nexus و دیگر محصولات خود را معرفی کرد.

در کل هر زمان که به آن نیاز داشتم قابل اعتماد بود و من هنوز عاشق استفاده کردن از آن هستم. همچنین من رنگ آبی آن را به سفید ترجیح می دهم، البته تا زمانی که رنگ قرمز آن در بازار نباشد.

من اوغات فراغتم را با ایمیل، پیام کوتاه، گرفتن عکس، برقراری تماس، مرور نقشه و استفاده از Google Voice سپری کردم. همچنین برای بیدار شدن از خواب، خواندن اخبار، توئیت، یادداشت برداری، چک کردن آب و هوا، خرید کردن و انجام امور بانکی از این تلفن استفاده کردم.

من علاقه ای به گوشی های بزرگ کتاب خوان ندارم. (هنگامی که در سفرم تبلت ها را برای گوش دادن به موسیقی و مالتی مدیا ترجیح می دهم). همچنین تمایلی برای روت کردن گوشی ندارم. به ندرت از هدست استفاده می کنم و معمولا در جریان موسیقی ها و پادکست ها نیستم. مگر آنکه در سفرهای جاده ای باشم. بنابراین از این ویژگی ها در زندگی روزمره ام استفاده نمی کنم.

اینترنت

استفاده از اینترنت بیش از آنچه که فکر می کردم خوب بود. برای استفاده از نقشه و مرور مسیر و پیدا کردن رستوران های بهتر به تلفنم تکیه کردم.  همچنین تونستم به سرعت از محصولات آمازون خرید کنم و به راحتی صورت حسابم رو پرداخت کردم. البته سرعت داده ها متفاوت بود.

برقراری تماس

کیفیت تماس تلفنی به اندازه ای خوب و با کیفیت بود که من تونستم با همکارانم، خانواده و دوستانم تماس خوب و راحتی داشته باشم. در GS3 کیفیت مکالمه در هر دو جهت واقعا عالی است صداها بصورت طبیعی بدون نویز منتقل می‌شوند.

دوربین

اکثر تلفن‌های جدید بازار تمرکز خود را برروی دوربین بهتر قرار دادند، سامسونگ نیز در این زمینه تلاش بسیاری کرده است. هرچند دوربین گلکسی اس ۳ نیز همانند نسل دوم، ۸ مگاپیسلی است اما دوربین این دو تلفن قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۳ فوق‌العاده خوب است. عکس هایی که من با آن گرفتم بسیار شفاف و با جزئیات کامل ذخیره شد و به راحتی اونها رو آپلود و به اشتراک گذاشتم.

دوربین این تلفن نیز همانند دوربین های دیگر ابزارهای پرتابل، زمانی که نور محیط خیلی زیاد باشد، جزئیات تصویر را از دست می‌دهد، منظور، عکاسی از فضای های ترکیبی از کم نور و پر نور یا سوژه‌هایی است که در کنار منبع نور قرار گرفته‌اند. در این شرایط استفاده از حالت HDR به شما کمک می‌کند تا عکس‌های بهتری بگیرید.

نرم‌افزار دوربین گلکسی اس ۳ بصورت پیش‌فرض از عکاسی به روش HDR پشتیبانی می‌کند. در این حالت چندین عکس پشت سر هم از سوژه گرفته می‌شود و با ترکیب آنها عکس‌نهایی شکل می‌گیرد.

اگر با گلکسی اس ۲ کار کرده باشید نرم‌افزار دوربین گلکسی اس ۳ نیز برایتان آشنا خواهد بود در این نرم‌افزار شما می‌توانید آیکان تنظیمات مختلف را سفارشی کرده و آنهایی را که بیشتر نیاز دارید برروی صفحه بکشید.

امکان عکس‌برداری پشت سرهم یا Burst Mode نیز وجود دارد، همچنین شما می‌توانید چند عکس پشت سر هم از سوژه گرفته تا گوشی بهترین عکس از بین‌ آنها را برایتان انتخاب کند.

نرم‌افزار گالری امکان تشخیص چهره را نیز دارد. البته این قابلیت به خوبی نرم‌افزار پیکاسا یا فیس‌بوک عمل نمی‌کند و هنوز در برخی شرایط نمی‌تواند چهره یک شخص را در دو عکس متفاوت تشخیص دهد. اما به هر حال شما می‌توانید افراد مختلف را به عکس‌ها تگ کنید.

یکی از قابلیت‌های جدیدی که به پخش ویدیو اضافه شده، اجرای همزمان نرم‌افزارها در کنار پخش ویدیو است. سامسونگ این قابلیت را Pop up Play می‌نامد. مشخصا اضافه کردن چنین قابلیتی به اندروید کار ساده‌ای نبوده ولی من مطمئن نیستم این قابلیت چندان کاربردی باشد.

کیفیت فیلم‌برداری گلکسی اس ۳ نیز قابل قبول است، رنگ‌ها بصورت طبیعی و زنده و بصورت کاملا نرم ضبط می‌شوند. هر چند دوربین قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن 1080p و ۳۰ فریم در ثانیه است. در حالت فیلم‌برداری فوکوس تصویر به صورت خودکار تنظیم می‌شود، فوکوس خودکار در حالت فیلم‌برداری بسیار خوب عمل می‌کند اما اگر بدنبال فیلم‌برداری حرفه‌ای با این تلفن باشید فوکوس خودکار برایتان مشکل‌ساز خواهد شد، چون کنترلی برروی سوژه مورد نظر نخواهید داشت.

دکمه ی Home

برای سلیقه ی من کمی باریک طراحی شده اما کار کردن باهاش خیلی راحت بود. از قابلیت سه گانه ی آن (رفتن به خانه، برنامه های اخیر و راه اندازی S Voice خیلی خوشم آمد.

باتری

من باتری ۲۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی آن را سه بار مورد آزمایش قرار دادم. نتیجه ی آزمایشات من نشان می دهد که GS3 حدود 7 ساعت  بدون نیاز به شارژ مجدد کار می‌کند که این ۷ ساعت شامل گرفتن ۱۳۷ عکس، چند ویدیو ۴۰ ثانیه با روزلوشن 1080p و اجرای نرم‌افزار و بازی‌های مختلف و همچنین مرور صفحات وب است. البته این میزان به تنظیمات صفحه نمایش هم بستگی دارد. کاربرانی که زیاد از گوشی خود استفاده می کنند باید روزی یکبار آن را شارژ کنند.

اسپیکر

اسپیکر گوشی که در قسمت پشت قرار گرفته است کیفیت صدای معمولی دارد و هرگز از آن در هنگام گوش دادن به موسیقی لذت نبردم. اما خوشبختانه هدفونی که در جعبه گوشی قرار دارد کیفیت مناسبی داشته و برای موسیقی مناسب است. همچنین هنگامی که گوشی را روی میز و یا در کیف خود به شکلی قرار می دادم که روی اسپیکر را می پوشاند، صدای خروجی آنقدر کم می‌شد که حتی صدای زنگ گوشی رو نمی شنیدم. این مشکل در زمان بازی نیز برام اتفاق می‌افتاد و اگر دستام روی اسپیکر قرار می گرفت صدای بازی رو اصلا نمی شنیدم.

Direct Call

Direct Call از همه ی ویژگی های GS3 بیشتر نظرم رو به خودش جلب کرد. شما می تونید در حال نوشتن پیامک برای دوست خود هنگامی که به این نتیجه می‌رسید که بهتر است با او تماس بگیرید کافیست تلفن را به سمت گوش خود ببرید، تا بصورت خودکار شماره فردی که در حال ارسال پیامک به او بودید، گرفته شود.

Smart Alert

هنگامی که پس از مدت زمان طولانی، گوشی رو از روی میزم برداشتم متوجه یک ویبره ی کوچک شدم. که فهمیدم این قابلیت برای اطلاع دادن تماس های از دست رفته  و پیامک های نخوانده ام در GS3 وجود دارد.

Smart Stay

هنگام استفاده از گوشی دوربین جلو حرکات چشمانم رو دنبال می کرد و با این قابلیت باعث می شد تا زمانی که در حال مطالعه یا مشاهده عکس و یا هر چیز دیگر در تلفن خود بودم، دیگر صفحه بصورت خودکار خاموش نشود.

S Voice

سامسونگ فقیر! مهندسان سامسونگ زحمت زیادی برای S Voice کشیده اند اما متاسفانه Google Voice و Apple Siri از آن خیلی بهتر عمل می کنند. در اکثر اوغات پس از گذشت مدت زمان زیاد جستجو برای صدای من متوقف می شد.

صفحه نمایش

روشنایی نمایشگر نیز به اندازه کافی برایم مناسب بود تا بتونم از آن در نور روز استفاده کنم ولی در نور شدید خورشید نمی توانستم صفحه نمایش رو بخوبی ببینم.

نرم افزار

سامسونگ به رابط TouchWiz خود قابلیت های زیادی اضافه کرده است. در قسمت لیست‌ نرم‌افزارها این امکان رو داشتم تا نرم‌افزارهای مورد نظرم رو مخفی کنم یا براساس سلیقه ام نرم‌افزارها را در یکی از دو حالت لیست یا شبکه‌ای نمایش دهم. همچنین می‌تونستم نرم‌افزارها را در فولدرهای مختلف دسته‌بندی کنم.

متاسفانه برروی صفحه قفل گوشی امکان کنترل موزیک در حال پخش وجود نداشت. البته هنگامی که دستم را روی صفحه گوشی میذاشتم موزیک در حال پخش متوقف می شد. این قابلیت به لطف ویژگی Palm میسر می شد.

S Memo

من نسبتا زیاد یادداشت برداری می کنم. اما نرم افزار یادداشت برداری سامسونگ نیاز من رو تامین نمی کرد. نوشته های من در دفترچه یادداشت مشکلی نداشت اما در مرور کلی، شناسایی چند یادداشت شبیه به هم کار دشواری بود.

ویجت هواشناسی

البته شما می تونید این ویجت را حذف کنید و یا آن را سفارشی کنید اما من اعتقاد دارم ویجت آب و هوای از پیش نصب شده باید چند بار در روز آب و هوا را بطور خودکار بروز رسانی کند.

مشخصات فنی و قیمت

  • پردازنده: Quad-core 1.4 GHz Cortex-A9
  • نمایشگر ۴.۸ اینچ: Super AMOLED با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل – تراکم پیکسل: 306ppi
  • حافظه RAM: یک گیگابایت
  • حافظه ذخیره سازی: ۱۶/۳۲/۶۴ گیگابایت
  • دوربین: ۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار، فلش LED و تشخیص دهنده چهره، لبخند و پلک‌زدن
  • قابلیت پخش ویدیو با رزولوشن 1080p و ۳۰ فریم در ثانیه
  • سیستم‌عامل اندروید ۴.۰.۴ با رابط کاربری TouchWiz
  • قیمت: مدل ۱۶ گیگابایت ۱٫۲۲۰٫۰۰۰ تومان

جمع بندی

به نظرم GS3 ار هر لحاظ از رقبای خود بهتر است. دوربین این تلفن از تمام ابزارهای اندرویدی که تا به امروز با آن کار کرده ام بهتر عمل می‌ کرد، همچنین پردازنده ۴ هسته‌ای آن سریع و قدرتمند است و باعث می شد سیستم‌عامل و نرم‌افزارها به نرمی اجرا شوند.

اصلا از بدنه ی پلاستیکی آن خوشم نیامد و باعث می شد تا خط و خش های زیادی روی آن بیفتد.

صفحه نمایش 4.8 اینچی آن تماشای فیلم و وب گردی را برایم دلچسب کرده بود.

دستورات حرکتی آن بسیار خوب عمل می کرد و اکثر کارها را برایم راحت کرده بود.

متاسفانه اندروید 4.1 هنوز برای آن بروزرسانی نشده است.

نظر سنجی

نظر شما در مورد Galaxy S III چیست؟ لطفا در نظر سنجی تک کده شرکت کنید

نویسنده محمد مفید
منبع Cnet
