قدرت دنیای فنآوری از دست کسانی که کارآفرین و مبتکر بودند به دست گروه های هکری افتاده که می خواهند همه چیز را به نابودی بکشانند!

کسانی که در مورد قدرت غول اپل، یعنی ”استیو جابز“ تردید دارند می توانند نگاهی به وضعیت تلفن همراه در سال 2007 بیندازند؛ به آن زمان فراموش شده ای که ما نامش را دوران ”پیش از آیفون“ می گذاریم. صفحه کلیدهای QWERTY الهام گرفته شده از بلک بری همه جا به چشم می خورند، که در بعضی موارد از صفحه نمایش ها هم بزرگتر، و در موارد دیگر بصورت کشویی در قسمت زیرین جاسازی شده بودند. امروزه دیگر گوشی های خاص و مهم تقریبا ظاهری شبیه آیفون دارند.

شاید بتوان این وضعیت را بیشتر نفوذ نامید تا قدرت! میزان قدرت واقعی مدیر عامل سابق اپل در تیتر خبر رسانه هایی که از شرکت وی به عنوان ثروتمندترین شرکت جها نام می برند، کاملا مشهود است؛ بطوریکه گفته می شود سرمایه ی نقدی آن از وزارت دارایی ایالات متحده نیز بیشتر است! اپل هنوز هم برای خود ارتشی تشکیل نداده است اما، با توجه به اینکه طرفداران پر و پا قرص این شرکت از هیچ اقدامی برای دسترسی به آخرین سیستم های آن دریغ نمی کنند، همیشه این امکان وجود دارد که یک روز این طرفداران خود را مسلح کرده و ارتشی تشکیل دهند!

با این وجود، در دنیای فنآوری سرمایه ی نقدی، تنها معیار قدرت به حساب نمی آید. ”مارک زوکربرگ“، مؤسس فیس بوک، طبق گفته ی مجله ی آمریکایی ”مردان“، بد لباس ترین مرد منطقه ی ”سیلیکون ولی“ (منطقه ی انفورماتیک در امریکا) است! اما هیچوقت از روی ظاهر قضاوت نکنید: ”زوکربرگ“ یکی از کارآفرینان تیزبین است و این احتمال که همه چیز را در مورد شما بداند بسیار بالاست. چنانکه یکی از کاربران فعال فیس بوک هستید احتمالا او خوب می داند که به کدام مدرسه می رفتید، کجا کار می کنید، شب گذشته در کدام مهمانی شرکت داشته اید و البته دوستان شما چه کسانی هستند! و از کتاب هایی که مورد علاقه ی شماست نیز با خبر است، البته با این فرض که شما یکی از آن نیم میلیون عضو گروه ”من از مطالعه بیزارم“ نباشید!

البته، تمامی این اطلاعات به یک دلیل جمع آوری می شود. چیزی به نام تبلیغات هدفمند. کسب و کار ”زوکربرگ“ بر پایه ی اطلاعاتی است که در مورد کاربرانش دارد. به قول یک نوشته هایی در اینترنت: ”اگر شما خرج نکنید، پس حتما محصول خودتان هستید“! البته نگاه خوشبینانه در این مورد این خواهد بود که تبلیغات آزاردهنده ی همخوان با نیازهای شما به اطلاعاتی مفید تبدیل می شود. قطعا کمتر کسانی هستند که چنین نظری داشته باشند.

چنانچه ”زوکربرگ“ و ”جابز“ در دو نقطه مقابل هم باشند، یکی نمونه ای از یک برنامه نویس گوشه نشین پر کار و دیگری یک صحنه گردان ماهر بود که استعداد خوبی در بازاریابی داشت و به طراحی نیز علاقمند بود؛ تفاوتی که چندان به چشم نمی آید. ”جابز“ سال ها وقت صرف تذهیب نفسانی خود کرد، در حالیکه ”زوکربرگ“ تا همین چند سال پیش  در تختخواب خود در هاروارد مشغول برنامه نویسی بود! روی هم رفته آنها محور قدرت در دنیای فنآوری بوده اند. هر چند، در گوشه و کنار دنیا هر روزه یک قدرت جدید در حال ظهور است؛ قیام هکرها. با پیدایش کامپیوترها، هکرها نیز به منطقه ی ظهور رسیدند، اما یک خصیصه ی مشترک -ضدیت با مصرف گرایی – آنها را مرکز توجه همگان قرار داد.

گروه های ناشناسی مانند ”LulzSec“ و مواردی از این قبیل چشم به مال کسی ندوخته اند و قصد آنها عرضه ی تبلیغات نیست، بلکه چنانچه از سوی شما احساس خطر کنند به وبسایتتان حمله خواهند کرد یا اطلاعات شما را به یغما خواهند برد؛ راز قدرت آنها در همین است.

قدرت دنیای فن آوری، در سال 2011 دیگر در دست سایت هایی چون فیس بوک نیست. بلکه در دست گروه های هکری است که هویت آنها نا معلوم است …

”شین ریچموند“. سردبیر بخش فنآوری ”تلگراف مدیا گروپ“

Advertisements