در آینده، شبکه های اجتماعی می توانند شخصی تر شده یا غیر قابل اجتناب شوند! چه راهی را باید انتخاب کنیم؟

در آینده، شبکه های اجتماعی می توانند شخصی تر شده یا غیر قابل اجتناب شوند! چه راهی را باید انتخاب کنیم؟

اخیرا با قطاری از شرکت «ویرجین» از لندن به منچستر می رفتم. در حالی که به بالا نگاهی انداختم متوجه یک پوستر تبلیغاتی «ویرجین» شدم که نماد شصت رو به بالا روی آن بود. دیگر همه این علامت معروف «فیس بوک» را می شناسند؛ با این تبلیغ صاحب شرکت «ویرجین» از ما می خواست که خدمات این شرکت را دوست داشته باشیم و آن را تأیید کنیم.

آن پوستر بطور قطع ثابت می کند که چه خوشمان بیاید چه نیاید، مرز میان زندگی آنلاین و آفلاین ما در حال محو شدن است.

نفوذ فیس بوک در زندگی های امروز، چه آنلاین چه آفلاین، سبب نگرانی گوگل شده که اکنون باید علیرغم داشتن مرورگر قوی «کروم»، معروف ترین سایت به اشتراک گذاری ویدئوها، یعنی یوتیوب، سایت مکان یابی «نقشه های گوگل» و البته ایمیل گوگل بسیار موفق، یک شبکه اجتماعی موفق را راه اندازی کند.

هر چقدر مردم زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی سپری کنند و هر چقدر داده های شخصی بیشتری را به اشتراک بگذارند، پول بیشتری از تبلیغات مرتبط با آنها حاصل خواهد شد. گوگل به خوبی می داند که هنوز در این بخش جدید در دنیای اینترنت جایی ندارد و مصمم است این موضوع را حل کند. اخیراً «لری پیج»، یکی از بنیانگذاران گوگل و مدیر عامل جدید شرکت، کلیه ی پاداش های کارمندان گوگل را مستقیماً به موفقیت این استراتژی اجتماعی شرکت مرتبط دانست.

«تیم برنرز-لی» خالق شبکه ی جهانی اینترنت، از گزینه ی «لایک» (Like) در فیس بوک برای ایجاد دیواره های مخفی متشکل از اطلاعات و فعالیت های آنلاین افراد به صراحت انتقاد کرد. «فیس بوک» اولین دریچه ی آنلاین برای اکثر مردم است، و بیشتر شبیه صفحه اصلی AOL در دهه ی 90 است، ایستگاهی جامع برای اطلاع از اخبار، لینک ها و برقراری ازتباط. «برنرز-لی» معتقد است که این موضوع ویژکی «یک اینترنت باز» را از بنیاد تخریب می کند. ولی متأسفانه با وجود اعتراضات وی، این جریان، آینده ی شبکه های اجتماعی با رهبری فیس بوک خواهد بود.

همچنین پرسشی بزرگ مطرح است که چه کسی صاحب اطلاعات شماست. «اتحادیه ی اروپا» به زودی قانون «حق فراموش شدن» را تصویب خواهد کرد، این قانون به کاربران شبکه های اجتماعی اطمینان می دهد که حق پاک کردن کلیه ی اطلاعات شخصی خود را از روی اینترنت دارند.

آیا شما هم به دنبال حریم خصوصی امن تر و حفاظت در مقابل به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی، عکس های خصوصی و مکان هایی که در آنها حاضر بودید هستید؟

آیا به دنبال جایگزینی مناسب برای این فیس بوک سرشناس هستید؟ در پایان سال گذشته ی میلادی یک شبکه ی اجتماعی به نام «پث» (Path) آغاز به کار کرد. این شبکه به کاربران اجازه می دهد تنها 50 دوست داشته باشند، به این ترتیب آنها را وادار چیزی ایجاد کنند که خود «پث» آن را «شبکه ی اجتماعی شخصی» می نامد. در حالی که بسیاری از کاربران فیس بوک از رد کردن درخواست دوستی والدین و اقوام دور یا همکاران خود خسته شده اند، این شبکه می تواند موفقیت آمیز باشد.

در صورتی که «پث» مسیر درستی را در پیش بگیرد، یا اینکه گوگل بتواند شبکه ی اجتماعی فوق العاده ای خلق کند که در آن به حریم خصوصی بیش از چیز دیگری اهمیت داده شود، کاربران قبلی این شبکه ها که دنبال فضایی شخصی تر در شبکه های اجتماعی خود می گردند، می توانند فوراً در این دوره ی جدید از «شبکه های اجتماعی شخصی» قدم بگذارند.

تا آن زمان، وقتی بحث از شبکه های زنجیره ای به میان می آید، شیوه ی نافذ فیس بوک در اداره ی شبکه های اجتماعی، و دست درازی به همه ی اطلاعات ما از انتخاب گروه های دوستی گرفته تا ترجیهات شخصی، به سلطه ی خود ادامه خواهد داد.

«اِما بارنت» سردبیر بخش رسانه های دیجیتال روزنامه ی دیلی تلگراف

Advertisements